RÖNESANS DÖNEMİ DÜNYA TİYATROSU
FRANSIZ TİYATROSU
Fransa’da ilk önemli tiyatro hareketleri Kardinal Richelieu ve 14. Louis zamanında başladı. Oyun ve kumpanyalar önceden ve uzun zamandır Confrerie de la Passion’un tekelindeydi. 14. Louis ve Richelieu arasındaki rekabet bu tekelinde olma durumuna son verdi. Fakat 14. Louis tahta çıktığında henüz çok küçük olduğundan asıl güç başkan Kardinal Mazarin’deydi. Mazarin, Hotel de Bourgogne’da oynayan topluluğu himaye ederken Richelieu, Teatre du Marais’de oynayan bir kumpanya oluşturdu. Mazarin, Venedik’ten sahne tasarımcısı Torelli’yi getirtti. Torelli burada çeşitli gösterişli oyunlar, operalar sahneledi. 14. Louis de saray tiyatrosunu halka açtı.
Alexandre Le Hardy
Dönemin ilk önemli yazarıdır. Birçok türde oyun yazmıştır.
Eğitimli sınıfa hitap etmiş, pek gelişim gösterememiştir.
Beş perde, şiirsel diyalog, koro, haberci gibi klasik kurallara bağlı kalmıştır.
Fakat zamanla bu kuralları terk etmiş, tragedya ile komedyayı da birbirine karıştırmıştır.
Klasiğin yasakladığı kanlı
sahneleri göstermeye çekinmez.
Pierre Cornielle
Jean Baptiste Racine
İlk oyunlarında kural ve ölçütlere bağlıdır.
Oyun yazarlığında gerçekliğe önem verir.
İnsanı tutkuları ve duygularıyla ele almış, psikolojik dramın da temelini atmıştır.
Tarihsel ve mitolojik olayları bozmadan direkt olarak aktarır.
Kendi ülkesinin ve çağının anlayışını kusursuz bir biçimde yansıtır.
Oyunlarında iç aksiyona bolca yer verir, monolog görülmez. Kanlı sahneler yoktur.
Tragedya ve komedyayı kesin olarak birbirinden ayırır ve
üç birlik kuralını uygular.
Jean Baptiste Poquelin Moliere
İSPANYOL TİYATROSU
Lope de Rueda
Doğrudan doğruya halk tiyatrosu yapmıştır.
Komedyalarında İtalyanlardan alınma olay dizilerini kullanmış, dil ve biçimlemede ise İspanyol üsluba bağlı kalmıştır.
‘’paso’’ denilen ara komedyaların da ilk yazarıdır.
Lope de Vega
Pedro Calderon de la Barca
Çok sayıda, çok çeşitli türlerde oyunlar yazmıştır.
İspanyol geleneğini sürdürmüştür.
Klasik olanın ötesine geçmiş, şiirsel bir dil oluşturmuştur.
Alegorik
anlatımlı, mitolojik konulu oyunlar yazmıştır.
ELIZABETH DÖNEMİ İNGİLİZ TİYATROSU
Christopher Marlowe
İngiltere’deki burjuvalaşmayı ilk fark eden yazardır.
Bu sürecin bir sonucu olarak ortaya çıkan tragedyaya ilk somut boyutlarını kazandırmış, bireysel eylemle tarihsel sürecin etkileşimini ortaya koymuştur.
Dilde güçlü, yoğun, özgür koşuk dilini
kullanmıştır.
William Shakespeare
Çok yönlü bir anlatım biçimi vardır. Göstermeci ve benzetmeci tiyatro türlerini bir arada kullanmıştır.
Koşuğu ve düzyazıyı da yine birlikte kullanır.
Oyunlarında, dramatik olanla teatral olan ahenkli bir bütün oluşturmuştur.
Oyun yapıları çok katmanlıdır.
Toplumsal değerleri koroyla değil, kahramana karşıt bir oyun kişisiyle yansıtır.
Komedyalarında da tragedyalarında da yapılar çok boyutludur. İ
lk komedyalarında söz oyunlarına ve açık saçıklığa fazlasıyla yer vermiştir.
Olgunluk dönemindeyse basit güldürüden uzaklaşarak yüksek komedyaya yaklaşmıştır.
Ayrıca tragedya ve komedyayı da birbirinden ayırmamıştır. Son
oyunları ise trajikomedyadır.
Yorumlar
Yorum Gönder