MARCUS VİTRUVİUS POLLİO
Vitruvius,
M.Ö. 90 – 20 yılları arasında yaşamış mimar, askeri mühendis ve yazardır. Kendi
deneyimlerini ve önerilerini sunduğu “Mimarlık Üzerine” adlı bir kitap
yazmıştır. Kitap, genel olarak antik mimari ve mühendisliği ele alsa da
bunlardan ibaret değildir. Vitruvius, felsefeyi, matematiği, geometriyi, sanatı
da önemsemiş ve bunlar hakkında da yeterince bilgi vermiştir. Vitruvius, M.Ö.
58-50 yılları arasında Jul Sezar için askeri mimar ve mühendis olarak çalışmış
ve bu dönemde Yunanistan, Asya, Kuzey Afrika ve Galya’ya giderek buradaki
mimari yapıları gözlemleme fırsatı bulmuştur. Kitabını yazarken kendi
tecrübelerinden ve Yunan yazar Hermogenes’in 2. yüzyılda yazdığı çalışma
notlarından faydalandığı bilinmektedir. Vitruvius, bu kitabı Roma İmparatoru
Augustus’a adamıştır.
“Mimarlık Üzerine”
Kitapta Vitruvius, mimarlık ve mühendislik bilgilerinin yanı sıra bunların pratiğini de ele almış, günlük hayattaki yerinin altını çizmiştir. Çünkü ona göre başarılı bir mimar / mühendis, bütün bilim dallarına ve sanata hâkim olmalıdır. Vitruvius, mimari konusunda da yapıların kesinlikle barındırması gereken üç özellikten bahseder: güzellik, sağlamlık, kullanışlılık.
Bu kitap özellikle Orta çağda oldukça fazla kez çoğaltılmıştır. Günümüze ulaşan en eski kopyasıysa 8. yüzyıla aittir. 20. yüzyıla dek de bu kitap bütün mimarlık ve mühendislik alanlarında ana kaynak olarak kullanılmıştır.
Bu kitap kendi içinde bölümlere ayrılır ve her bölüm kitap olarak adlandırılır. Her bir kitabın konusu ve içeriği farklıdır. Birinci kitap, mimarlığın yan alanları, çalışma ilkeleri, şehir planlamasına yönelik ilkeler ve inşa mekanları hakkında bilgi verir.
Birinci Kitap (1. Bölüm, 11.
Madde)
İkinci
kitap, inşaatın başlangıcından bitiş aşamasına kadarki süreçte kullanılan
malzemeler hakkında bilgiyi içerir.
“(…)
Kırmızı çaplı taştan ya da pişmiş tuğladan veya tüften iki ayak kalınlığında
sıra sıra duvar öreceğiz, sonra satıhları demir kenetlerle, kurşunla
birbirlerine bağlayacağız. Böylece malzemeyi yığarak değil de düzgün döşeyerek
elde edeceğimiz duvar da hiç hasarsız yıllara meydan okuyacak. (…)”
İkinci Kitap (8. Bölüm, 4. Madde)
Üçüncü
kitap, yapıların temelleri ve tapınakların matematiksel orantılarına dair bilgi
verir.
“Ana sütunlar yükseldikçe ve
mesafe büyüdükçe onlara aşağıdan bakan gözü yanıltır, bu yüzden sütunların
çaplarına ilave yapılarak bu durumun telafisine gidilir. Çünkü göz her zaman
güzeli görmek ister (…)”
Üçüncü Kitap (3. Bölüm, 13. Madde)
Dördüncü
kitap, Dorik, İonik ve Korint mimarisi düzenleri ve çeşitli tiplerde tapınaklar
ve sunaklar hakkında yazılmıştır.
“(…) Eğer tanrı tapınakları
şehrin işlek caddelerinin yakınlarında kurulacaksa, yoldan gelip geçenlerin
hemen görebileceği ve önlerinde durup selamlarını sunabileceği bir yerde
olmalıdır.”
Dördüncü Kitap (5. Bölüm, 2.
Madde)
Beşinci
Kitap, Bazilika gibi önemli Roma yapılarını ve tiyatro binaları yapılırken en
iyi akustiğin nerede, nasıl sağlanacağını bulmaya yönelik tavsiyeleri içerir.
“(…) Doğanın izinden giden eski
mimarlar tiyatroların basamak basamak yükselen sıralarını sesin yükselmesiyle
ilgili araştırmalarına dayanarak tasarladılar ve matematikçilerin armonik
hesaplamalarından ve müzikal oranlardan yararlanarak sahnede çıkan her sesin
seyircilerin kulağına daha net, daha hoş gelmesi için uğraş verdiler.”
Beşinci Kitap (3. Bölüm, 8. Madde)
Altıncı kitap, İklimin,
yapılara olan etkisini ve evlerin bu iklim şartlarına uygun nasıl yapılması
gerektiğine dair bilgileri içerir.
“Yatak odalarının ve kütüphanelerinse doğuya dönük olmaları icap eder; çünkü buraların kullanım maksadı sabah ışığını gerektirir, ayrıca kütüphanelerdeki kitaplar da böylece küflenmemiş olur.”
Altıncı
Kitap (4. Bölüm, 1. Madde)
Yedinci kitap, renklerin kökenini ve
onların kullanımı anlatarak bununla bağlantılı olarak zeminlerin kaplamaları,
duvar resimleri hakkında bilgi verir.
“(…) Mor rengi hem çok değerli
hem de eşsiz bir renk olduğu için bütün renklerin içinde göze en hoş
görüneninden. Bu renk, mor boyanın elde edildiği bir deniz salyangozundan
çıkarılır ve bir gözlemci için doğadaki her şey gibi bu da hayret uyandırıcı
bir şeydir. (…)”
Yedinci Kitap (13. Bölüm, 1. Madde)
Sekizinci
kitap, su kaynaklarını ve buna bağlı olarak su kemerleri hakkında bilgileri
içerir.
“(…) Susa'da küçük bir pınar var.
Suyundan içenin dişleri dökülür. Üstüne bir epigram yazılmış. Meali şöyle: Bu
su yıkanmak için birebir, ama içilirse, dişleri kökünden söker. (…)”
Sekizinci Kitap (3. Bölüm, 23. Madde)
Dokuzuncu kitap, Astronominin
mimariyle ilişkisi ve zamanın su ve güneş saati kullanılarak ölçülmesi
konusunda bilgileri içerir.
“(…) Arşimet hamamda tam tekneye
girerken, baktı ki vücudu suya oturdukça, teknenin dışına o miktarda su
taşmakta. Bu olay zihnindeki meseleye ışık yaktığı anda da sevinç içinde hiç
duralamadan tekneden fırladı ve öyle çırılçıplak bir koşu evinin yolunu tuttu;
bir yandan da avaz avaz aradığı şeyi bulduğunu herkese duyuruyordu. Çünkü
koşarken sürekli olarak Yunanca heureka, heureka (buldum,buldum) diye
bağırıyordu.”
Dokuzuncu Kitap (Giriş Bölümü, 10. Madde)
Onuncu kitap, mesafe
ölçmeye ve su basmaya yarayan mancınık ve kuşatma makineleri gibi çeşitli
makineleri konu alır.
“Halatların uçlarını yay
deliklerinden geçirin ve kafanın diğer tarafına çekin, çıkrıklara bağlayıp
sarın ki, halatlar manivelalarla gerilince, elinizle vurduğunuzda her biri aynı
tonda ses versin. İşte mancınıklar takozların takviyesiyle gerili tutularak
kulağınıza uygun perdeden bir ses gelene kadar böyle ayarlanırlar. (…)”
Onuncu Kitap (12. Bölüm, 2. Madde)
Vitruvius ve Sahne
Bunun
yanı sıra Vitruvius, aynı zamanda tiyatro hakkında da bilgi sahibidir ve
sahneye dair yorumlamada da bulunur. Ona göre, kurguları ve şemaları
birbirinden farklı iç çeşit sahneden söz edilebilir;
1-
Trajik sahneler, krallara sunulan sütunlar, heykeller ve diğer nesnelerle
tanımlanır.
2-
Komedi sahneleri, sıradan konulara dair biçimin arkasından balkon ve pencere
dizileri sunan manzaralarıyla özel konutlar sergiler.
3-
Satirik sahneler, ağaçlar, mağaralar, dağlar vb. betimleme ve kaba nesnelerle süslenirler.
*
*Ayşe Nahide Yılmaz, Gösteri Parçası: İşlevsel Bir Bağlam (John F. Moffitt)
Dipnot: Bu çalışma, yapılan araştırmalardan bir okuma derlemesidir.
Yorumlar
Yorum Gönder